De zeven voordelen van een koolhydraatarm dieet

De zeven voordelen van een koolhydraatarm dieet

Wij mensen hebben al vanaf ons eerste bestaan energie nodig om te kunnen functioneren. Je staat er waarschijnlijk niet of nauwelijks bij stil dat, als je eet, je dit doet om te kunnen bewegen, te kunnen denken en zelfs om te kunnen slapen. Je lichaam beschikt over een knap systeem waarmee de voedingsstoffen, zoals eiwitten, vetten en koolhydraten omgezet worden in die benodigde energie.

In dit artikel gaat het over koolhydraten, hoe ze gebruikt worden in het lichaam en waarom het voordelen heeft als we er dagelijks een stuk minder van binnenkrijgen. Als we koolhydraten eten – en dat doen we als we bijvoorbeeld brood, pasta, aardappelen en peulvruchten eten, maar ook als we koekjes, snacks en frisdrank gebruiken- dan zet het lichaam deze om in glucose. Cellen in ons lichaam verbranden deze glucose en hierbij komt energie vrij, zoals warmte (je lichaamstemperatuur) en spierkracht. Niet alle glucose in het lichaam wordt direct verbrand, maar een deel wordt opgeslagen als reserve (glycogeen) voor barre tijden. Deze bron wordt gebruikt als dat nodig is. Alleen door onze dagelijkse hoeveelheid koolhydraten wordt onze reservevoorraad steeds groter en loopt als het ware over. Het lichaam zet nu het teveel aan glycogeen om in vet en slaat dit op als extra buffer.

Maar.. die barre tijden die komen niet en als gevolg van ons eetpatroon, stapelen we er alleen maar meer bij met als gevolg een gewichtstoename die eigenlijk gemakkelijk omkeerbaar is, simpel door minder koolhydraten te eten.

De meesten van ons die de afgelopen jaren geprobeerd hebben af te vallen, door minder calorieën te eten, hebben gemerkt dat na het stoppen het gewicht opnieuw toenam en dat het zogenaamde jojo-effect zijn intrede had gedaan. De conclusie is dat drastisch ‘lijnen’ op de langer termijn niet dat succes brengt dat we zo graag willen; een gezond gewicht in een gezond lichaam.

Hoe zit het dan precies met het eten van minder koolhydraten?

Laten we vooropstellen dat koolhydraatarm eten, geen tijdelijk dieet is om af te vallen, maar een verandering is in het voedingspatroon. Eentje die blijvend is. Je eet niet minder, je eet anders. Hieronder staan de 7 voordelen nog eens op een rijtje.

Goed gevoel

Vrijwel direct nadat je een behoorlijk deel van de koolhydraten uit je voeding schrapt, ervaar je dat je je gezonder gaat voelen. Koolhydraten staan bekend als snelle energieleveranciers. Dit betekent dat als je ze eet, je bloedsuikerspiegel snel stijgt, waarna je een energieboost krijgt. Helaas zijn ze ook snel opgebrand en je bloedsuikerspiegel zakt even snel; je ervaart een ‘suikerdip’ en voelt je moe en letterlijk energieloos. Je lichaam vraagt om een nieuwe boost, want vol energie voel je je beter en jij grijpt in de koektrommel. Door gedurende de dag weinig koolhydraten te eten, is je bloedsuikerspiegel veel minder aan schommeling onderhevig waardoor er geen pieken en dalen optreden. Dit maakt dat je je over de linie stabieler voelt en dat je veel minder behoefte krijgt te gaan ‘snaaien’.

Gewichtsverlies

Omdat je minder koolhydraten eet, vult je lichaam de energie die je nodig hebt over de dag aan uit je vetreserve. Hierdoor verlies je gewicht. Na verloop van tijd merk je dat je kleding ruimer valt en dat je hier weinig voor hebt hoeven doen.

Geen honger

Omdat je niet minder bent gaan eten, maar anders, heb je geen hongergevoel. Als je koolhydraatrijke producten schrapt uit je dagelijkse voeding, eet je ongetwijfeld andere producten met meer vet en eiwitten, waardoor je langer een verzadigd gevoel houdt. Eet genoeg groente en fruit waardoor je voldoende vezels binnenkrijgt en je gewoon naar het toilet kunt.

Goed voor hart en bloedvaten

Koolhydraten spelen een rol bij de vorming van ‘slecht’ cholesterol. Het cholesterol dat aan de vaatwand blijft kleven en zorgt voor dichtslibbing van de vaten. Dit komt omdat door koolhydraten triglyceriden, de veroorzakers van dit ‘slechte’ cholesterol, geactiveerd worden. Minder koolhydraten zorgen voor minder triglyceriden en dus voor minder ‘slecht’ cholesterol.

Gunstig effect op Diabetes Mellitus type II

Mensen die lijden aan Diabetes Mellitus van het type II hebben last van een te hoge bloedsuikerspiegel. Dit wordt meestal veroorzaakt door een te hoog gewicht waardoor insuline afgifte verstoord is. Door minder koolhydraten te eten, wordt gewichtsverlies bereikt en daalt de bloedsuikerspiegel, hierdoor kunnen regelmatig medicijnen geminderd of gestopt worden.

Gunstig effect op de bloeddruk

Door een verandering in je eetpatroon krijg je meer vetten en eiwitten binnen die een gunstig effect hebben op de bloeddruk. Daarnaast is uit het ‘Open Hearth’ onderzoek in 2014 gebleken dat suikers zeer bloeddruk verhogend werken en dat een beperking van suikerinname heel gunstig is.

Goed vol te houden

Een koolhydraatarm dieet is niet moeilijk om vol te houden. Je moet alleen anders gaan eten en dat zal misschien even wennen zijn. Af en toe zondigen mag, uiteraard. Als je dat doet, geniet er dan ook van en voel je beslist niet schuldig.

 

%d bloggers liken dit: